8.8.07

ΑΣΕΠ: ΑΠΙΑΣΤΟ ΟΝΕΙΡΟ;

Δυο χρόνια πριν θεωρούσα ότι το να πετύχει κανείς στο διαγωνισμό που διοργανώνει ο ΑΣΕΠ για τους εκπαιδευτικούς ήταν τουλάχιστον αδύνατο. Έτσι λοιπόν πήρα μέρος στο διαγωνισμό του 2005 μην έχοντας διαβάσει σχεδόν τίποτα. Τα αποτελέσματα με διέψευσαν. Μπορεί οι βαθμολογίες μου να μην ήταν καλές, όμως ήταν πάνω από τη βάση, γεγονός που με κατέτασσε στους επιτυχόντες και μη διοριστέους εκείνης της χρονιάς.
Το ότι δεν βρισκόμουν στους πίνακες των αποτυχόντων λοιπόν, μου έδωσε θάρρος και έτσι άρχισα σιγά σιγά να σκέφτομαι θετικά το ενδεχόμενο να διαβάσω πιο συστηματικά. Θυμάμαι μάλιστα τα λόγια ενός φίλου μου μαθηματικού: "Διάβασε για τον επόμενο διαγωνισμό. Το ότι βρίσκεσαι στους επιτυχόντες είναι ο προάγγελος του διορισμού σου".
Κάπως έτσι, δειλά στην αρχή, πιο δυναμικά στην πορεία ξεκίνησα την προσπάθεια. Και έχω την ανάγκη πια να μοιραστώ με άλλους ανθρώπους την εμπειρία μου με την ελπίδα να τους βοηθήσω να οργανωθούν καλύτερα για τον επόμενο διαγωνισμό.

Να λοιπόν ορισμένα πραγματάκια που πρέπει να κάνει κανείς ξεκινώντας το διάβασμα:
1. Να επισκεφτεί ένα καλό και οργανωμένο βιβλιοπωλείο, να ξεφυλλίσει οτιδήποτε κυκλοφορεί και με βάση την κρίση του να ξεχωρίσει εκείνα τα βιβλία που φαίνονται καλογραμμένα και έγκυρα.
2. Να ψάχνει στο διαδίκτυο και να συμμετέχει σε fora όπου θα μπορεί να μοιραστεί τους προβληματισμούς του.
3. Να βοηθάει τους άλλους συνυποψήφιούς του, ώστε να λαμβάνει κι ο ίδιος βοήθεια από αυτούς. Ο αθέμιτος ανταγωνισμός και η μυστικοπάθεια δεν βοηθούν καθόλου.
4. Να ξεκινήσει να διαβάζει γραμματολογίες. Σε αυτό το σημείο νιώθω την ανάγκη να ευχαριστήσω τη φίλη μου τη Μαρία που μου συνέστησε την "Ιστορία της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματολογίας" του Γεωργοπαπαδάκη - ένα βιβλίο όχι και τόσο εύκολο, αλλά πολύτιμο. Προς Θεού, μην το διαβάσετε όλο: Από τα Ομηρικά Χρόνια ως το τέλος των Κλασικών Χρόνων. Όσον αφορά τα Νέα Ελληνικά προτείνω την "Ιστορία" του Λίνου Πολίτη και το "Λεξικό Λογοτεχνικών Όρων" του ΟΕΔΒ. Τέλος, πολύ καλό διάβασμα τη θεωρία της έκθεσης από τα τρία σχολικά βιβλία του Λυκείου.
5. Προκειμένου να αποβεί αποδοτικό το διάβασμα των γραμματολογιών χρειάζεται να κρατάτε σημειώσεις σε ένα τετράδιο ή να σημειώνετε με χρωματιστό στυλό τα σημαντικά. Στις τελευταίες επαναλήψεις χρειάζεται να διαβάσετε μόνον αυτά και τίποτα άλλο.
6. Συνεχίστε την προσπάθεια με παιδαγωγικά. Αρχικά ρίξτε μια ματιά στη "Σχολική Τάξη" του Ματσαγγούρα. Μην το διαβάσετε όμως όλο, παρά μόνο τα μαύρα γράμματα και την ορολογία. Έπειτα αναζητήστε όσα περισσότερα βιβλία με ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής μπορείτε. Σιγά σιγά θα μπείτε στο πνεύμα και σύντομα θα απαντάτε σωστά. Σημειώνετε τις ερωτήσεις που κάνατε λάθος, ώστε να επανέλθετε σε αυτές ξανά και ξανά. Επίσης, να κάνετε και τα τεστ που έθεσε ο ΑΣΕΠ σε προηγούμενους διαγωνισμούς σε όλες τις ειδικότητες.
7. Διαβάστε το βιβλίο " Σύγχρονη Διδακτική" του Καψάλη και το "Διδακτική του Γλωσσικού Μαθήματος" του Μήτση, Εκδόσεις Gutenberg. Δείτε πολλά σχέδια μαθήματος τα οποία υπάρχουν στα βιβλία του καθηγητή όλων των τάξεων γυμνασίου και λυκείου. Μελετήστε τη διαθεματικότητα. Στο site του παιδαγωγικού ινστιτούτου υπάρχουν τα σχετικά αρχεία. Μάθετε για το σκοπό διδασκαλίας κάθε μαθήματος. Επιχειρήστε να βρείτε μόνοι σας πρωτότυπους στόχους για κάποιες ενδεικτικές διδακτικές ενότητες. Οραματιστείτε τον εαυτό σας να κάνει μάθημα και σκεφτείτε πώς θα οργανώνατε την ύλη, τι βήματα θα ακολουθούσατε, τι θα επινοούσατε για να τραβήξετε την προσοχή των μαθητών σας.
8. Μόλις βγει η ύλη ξεκινήστε διάβασμα για αρχαία και ιστορία. Μην κάνετε το λάθος να ξεκινήσετε νωρίτερα αυτά τα δυο μαθήματα, διότι υπάρχει ο κίνδυνος να διαβάσετε και πολλά εκτός ύλης. Τα σχολικά βοηθήματα νομίζω ότι αρκούν για τα αρχαία. Για την Ιστορία όμως σίγουρα χρειάζεται να ψάξετε και κάποιο πανεπιστημιακό σύγγραμμα.
9. Αν ξεκινήσετε από τώρα, τότε αρκεί μόλις μια ώρα διάβασμα τη μέρα. Απλώς να κρατάτε την επαφή κάθε μέρα και να έχετε το στόχο στο μυαλό σας.


Καλή επιτυχία και καλό κουράγιο!

7 σχόλια:

Πληρωμένη πένα είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.
DIO είπε...

ειρηνη?????????????? εισαι, η χαμενη μουσα μου που καθοσουν στο μπροστινο θρανιο πριν καμια 10ρια χρονια?

Ανώνυμος είπε...

Αγαπητή Ειρήνη, καλημέρα.
Είμαι συνάδελφος φιλόλογος, φροντιστής. Σπούδασα κατά σύμπτωση κι εγώ στο ΑΠΘ στο κλασσικό τμήμα της Φιλόλογίας. Σκεπτόμουν να δώσω κι εγώ ΑΣΕΠ, αλλά ακούγονται πολλά για την αναξιοπιστία του θεσμού. Τι έχεις να πεις γι΄αυτά;

Ειρήνη Μαραγκόζη είπε...

Η αλήθεια είναι ότι κι εγώ αρχικά είχα τις αμφιβολίες μου για το διαγωνισμό. Όταν όμως το 2005 με μόλις μιας εβδομάδας διάβασμα κατάφερα έστω και οριακά να είμαι στους επιτυχόντες και μη διοριστέους, κατάλαβα δυο πράγματα: 1. ότι ο διαγωνισμός δεν ήταν και τόσο δύσκολος και 2. ότι όλοι έχουν τις ίδιες πιθανότητες να τα καταφέρουν. Συνειδητοποίησα ότι με είχαν βαθμολόγησει αντικειμενικά.

Από εκείνη τη στιγμή και μετά βάλθηκα να καλύψω τα όποια κενά μου στη διδακτική και στα παιδαγωγικά και να τελειοποιήσω τις γνώσεις μου στα υπόλοιπα. Ειλικρινά σού μιλάω, όσο έγραψα, τόσο πήρα. Αυτούς τους βαθμούς περίμενα, αν και δεν το ομολογούσα τότε φοβούμενη μήπως τελικά διαψευστώ κι απογοητευτώ. Δεν ξέρω τι λένε οι άλλοι, πάντως εγώ τον θεωρώ αδιάβλητο το διαγωνισμό. Και σε παροτρύνω να προσπαθήσεις. Δεν θα σου πω ότι είναι όλα ρόδινα στο σχολείο. Υπάρχει πολλή κούραση και η δυσκολία να κατακτήσεις τους αδιάφορους μαθητές είναι τεράστια - όμως δεν υπάρχει τόσο πολύ άγχος, οι συνάδελφοι δεν σε βλέπουν ανταγωνιστικά και το κλίμα είναι πολύ ζεστό.
Να είσαι καλά και σε ευχαριστώ για την επικοινωνία

MARIA είπε...

Γεια! Δίνω αύριο. ΠΕ1820... Σε βρήκα χάχνοντας κάποια σχέδια μαθήματος, να δω τι είναι αυτό!! Αν και έχω διαβάσει ελάσχιστα, ο τίτλος και μόνο δίνει κουράγιο.
στα 31 μου πλέον.. έχω ακόμα ελπίδες σε ένα τέτοιο όνειρο? στις εξετάσεις 2005 ήμουν κι εγώ επιτυχούσα, αλλά τότε δεν το κατάλαβα. είσαι τυχερή που βρ'εθηκε κάποιος να ου πει να συχεχίσεις.. Καλή συνέχεια σε ό,τι και καλή επιτυχία σε ΟΛΑ!!
καλη επιτυχια και σε μας! φιλιά

leta είπε...

Γεια σου, δινω πρωτη φορα και εχω ηδη ξεκινησει δαβασμα..μου φαινονται ολα βουνο!! Διαβαζω ενα βιβλιο "αρχαια ελληνικα" βοηθημα για το διαγωνισμο του ασεπ με συγγραφεα την Κυριακη Δολια-Γαβρα ..καλο ειναι αλλα θελω κατι παραπανω. Η ειδικη διδακτικη ειναι που με τρομαζει περισσοτερο..και το κακο ειναι πως δεν εχω κανεναν να με κατευθυνει.Πηγαινω "στα τυφλα" και οτι κανω μονη μου! Πολλοι μου λενε πως ματαια διαβαζω..αλλα δεν ακουω κανεναν!! Θελω να προσπαθησω και οτι γινει. Πραγματικα τα λογια σου μου δινουν κουραγιο ..και δινεις σημαντικες πληροφοριες τουλαχιστον σε μενα που προσπαθω να τα βαλω ολα σε μια ταξη...σε ευχαριστω πολυ!!!

mariavini είπε...

επιτέλους ,ένας άνθρωπος που σκέφτεται όπως εγώ... παιδιά είμαι αδιόριστη φιλόλογος και θα δώσω στον αμέσως επόμενο ασεπ για πρώτη φορά, δεν χάνω τις ελπίδες μου παρά την όλη τρομοκρατία γύρω από το θέμα.... και όποιον προσπαθεί να σας αποθαρρύνει απλά αγνοείστε τον , οι αποφασισμένοι να πετύχουν είναι πάντα αποτελεσματικοί και πετυχαίνουν, καλή επιτυχία στους αποφασισμένους λοιπόν